onsdag 30 maj 2012

Graven under dasset

Idag var jag på spännande uppdrag till en plats utanför Börtnan i sydvästra Jämtland. Där hittade några sommarstugeägare en spjutspets i järn för ett par år sedan när de grävde på sin tomt för att sätta upp ett nytt dass. De kom in till museet med spetsen, som är fantastiskt fin och välbevarad.

Jag åkte alltså ut till platsen idag, eftersom vi misstänkte att spjutspetsen kan vara en gravgåva. Det verkar som att vi hade rätt och att det ligger en grav vid dasset! Där fanns inte någon stensättning (alltså att man har lagt stenar ovanpå själva gravgömman med de brända benen och gravgåvorna), men efter att jag krupit runt lite kring dasset hittade jag brända ben, hornfragment och lite rödockra på backen där de hade grävt. Det finns säkert fler gravgåvor på platsen, men jag ville inte rota runt alltför mycket.

Vi kommer antagligen att göra en utgrävning av graven innan den blir mer förstörd. Under dasset alltså. (Det står uppallat på plattor.) Som tur är rör det sig inte om någon grop i marken utan om en tunna ovan jord...

3 kommentarer:

  1. Ibland har man tur (både med graven och med den lite mer hygieniska tunnan ovan jord)! Och tänk vad nära du kommer ha till toan när du gör utgrävningen, det händer kanske inte varje dag.

    SvaraRadera
  2. Jo. Fast problemet är ju bara om man är flera som gräver. "Jag ska bara gå på toa... en halvmeter från där du sitter och jobbar." Lite jobbigt!

    SvaraRadera
  3. Hahaha, tänkte inte på det...du får dela ut öronproppar ;)

    SvaraRadera